Sadıqzadə
Toğrul Seyid Hüseyn oğlu
Toğrul Sadıqzadə 1926-cı ildə Bakıda,
İçərişəhərdə, Azərbaycanın tanınmış yazıçısı Seyid Hüseynin və şairə
Ümmügülsümün ailəsində dünyaya gəlib. Valideynləri 1937-ci ildə repressiya
olunublar. Ata-anasının vaxtsız ölümü uşağın qəlbində ömürlük qüssə və tənhalıq
hissi yaradıb. İllər keçsə də, bu mənəvi yara sağalmayıb, ailəsinin çəkdiyi
iztirablar və əziyyətlər onun yaradıcılığına bəlkə də güclü təkan verib.
1949-cu
ildə o, Ə.Əzimzadə adına Azərbaycan Rəssamlıq məktəbini bitirib. Böyük Vətən
müharibəsi başlayanda təhsilini dayandırıb. 14 yaşlı yeniyetmə neft
mədənlərində işləyib. "Xalq düşməni” damğası onu ali təhsil almaq imkanından
məhrum etmişdi. Lakin buna baxmayaraq 1950-ci ildə tərcümeyi-halında bu faktı
göstərmədən o, Moskva Ümumittifaq Dövlət Kinematoqrafiya
institutunun rəssamlıq fakültəsinə daxil olur. Qəbul imtahanları üçün çəkdiyi
rəsm və kompozisiyalar yaxşı nümunə kimi uzun illər institutun
auditoriyalarında divardan asılı qalır. Rəssam bir il sonra o dövrün ən nüfuzlu
rəssamlıq məktəbi sayılan Surikov adına instituta müvəffəqiyyətlə imtahan verib
qəbul olunur. Lakin eyni vaxtda iki institutda təhsil almağı ona qadağan
etdiklərindən Toğrul Saıqzadə bir il sonra Bakıya qayıdır və bir peşəkar rəssam
kimi onun doğma vətəndə böyük sənət yolu başlayır.
Portretlər, Füzulinin "Leyli və Məcnun” poemasına çəkdiyi miniatürlər
ona geniş şöhrət qazandırır. 1951-ci ildə Respublika, Ümumittifaq və
Beynəlxalq sərgilərdə iştirak edir.
1954-cü ildə Azərbaycan Rəssamlar İttifaqının üzvü olur.
Həmin
illərdə Toğrul Sadıqzadə səyahət etmək arzusuna düşür. Dünyanın
ucsuz-bucaqsızlığı onu özünə cəlb edir. Əlcəzairə, Tunisə, Misirə səfərlər
bir-birini əvəzləyir. Yunanıstanın qədim abidələrinə heyranlığını gizlədə
bilmir. Parisin təkrarsız gözəlliyinə,
İtaliyanın memarlıq abidələrinə məftun olur. Brodvey küçəsinin gecə həyatını
seyr edir, Havananın sahillərini gəzir. Onun 50-ci illərdə yaratdığı əsərlərdə
bu qeyri-adi təəssüratlar öz əksini tapıb. Özünəməxsus xüsusiyyətləri ilə
seçilən ”Qabes şəhərindən olan tunisli”, "Səhra qızları” və "Antik dağıntılar”
tablolarındakı qızılı rəng qumlu səhraların sarımtıl ləpələri ilə səsləşir.
Mənzərələrində boz-çiskin yağışlar Parisin damlarına çiləyir.
Toğrul Sadıqzadə 1963-cü ildə yaradıcılıq
səfəri ilə Yaponiyaya gedir. Qədim adət-ənənələrin müasirliyə qarışdığı,
texnokratik cəmiyyət əlamətlərinin ənənəvi həyat tərzi ilə tam ahəng təşkil
etdiyi ölkə rəssamın təxəyyülünə güclü təsir edir. Yaponiya haqqında,
şəhərləri, məbədləri haqqında silsilə tablolar yaradır. Xirosimanın, dərddən,
çarəsizlikdən sarsılmış insanların faciəsi fırça ustasının qəlbini ağrıdır.
Onun "Xirosima” triptixində, "Qara Əjdaha”, "Ölmə!” rəngkarlıq əsərlərində
mövzunun dramatizmi inandırıcı, təsirli boyalarla əks olunub. Rəssam 70-ci illərdə daha çox portret
janrına meyl göstərib: əsərlərindəki
realizm insan qəlbinin öyrənilməsində sanki əsl sənətkar üçün zərif
alətə çevrilir. Bu sürətlər qalereyasını rəssamın qızlarının, dostlarının,
müasir yazıçı və şairlərin, Azərbaycan mədəniyyətini şöhrətləndirən tarixi
şəxsiyyətlərin portretləri bəziyir. Azərbaycan xalqının mənəvi ideallarının
daşıyıcıları olan Nəsimini, Nəimini, Füzulini, Babəki, Üzeyir Hacıbəyovu,
Müslüm Maqomayevi, eləcə də atası Seyid Hüseyni – gözəllik, alicənablıq, harmoniya
aləmini öz dünyasında yşadir. Bu aləmdə riyakarlığa və yaltaqlığa yer yoxdur.
O, portretlərini ürəkdən, səmimiyyətlə yaradır, naturanı daxildən
öyrənməyə cəhd edir, şəxsiyyətin
psixoloji həyatının rəngarəngliyini açıb göstərməyə çalışır. Əsərlərində ən
bəsit, sadə mövzu bədii reallıq tapır, estetik cəhətdən dərk olunur. Çünki onun
sənətkar gözü qarşılaşdığı hər bir şeyi gözəllik baxımından süzgəcdən keçirir.
O,
həyatının son illərində tez-tez mənzərə janrına üz tuturdu. Doğma təbiət
motivləri, ürəkdən sevdiyi Xəzər, anadan olduğu, böyüyüb boya-başa çatdığı
şəhər onu bir yaradıcı kimi daha çox maraqlandırırdı. Dəniz, qayalar, şahə
qalxan dalğalar üzərindəki ağ köpüklər.... Bütün bunları həyəcanla çəkir, elə
bil nəyisə, qürub çağını, ona çox tanış olan, lakin gözünün önündə cildini
dəyişən sahil boyunu, get-gedə suyun altında qalan qayaların cizgilərini
çəkməyə gecikəcəyindən qorxurdu. Qorxurdu ki, cansız kətan üzərinə ilhamla
köçürdüyü bu təbiət lövhələrini rənglərin dili ilə canlandırmaq bir də ona
nəsib olmaya .... Dəniz dəyişdikcə sahilin, qayaların, ətraf mühitin rəngi də
dəyişirdi.
Dəyişməyən, əbədiyyətə qovuşan yalnız sənətkarların nəsillərə yadigar
qoyub getdiyi gözəl, parlaq sənət əsərləridir....
Gülarə
Sadıqzadə, sənətşünas